29 Ağustos 2009 Cumartesi


Gerçek pilotların pisti Spa-Francorchamps...Kesinlikle takvimdeki hem pilotlar hem de mekaniklerler için en teknik pist, uzun yıllardır da vazgeçilmez olmasının yegane sebebi bence...Kısa start-finish düzlüğünün başındaki ve sonrasındaki keskin virajlar adeta "start-finish'i boşverin, asıl yarış birazdan başlayacak" dercesine bizi 1. virajdan 5. viraja kadar tam gaz geçilen uzun bölüme yönlendirmekte. Daha yarışın ilk turunda, bütün araçlar hep birlikte 5. viraj için frenleyene kadar neredeyse 7-8sn boyunca 7. vites tam devirde çığlık atarcasına insanın kanını kaynatırlar, 5. viraj sonrasında da zorlu virajlarla Spa pilotların yeteneklerini sınar, iyi araçla kötü araç arasındaki farkı ilk turda açığa çıkarır. Mekanikler burada ivmelenme mi, son hız mı daha önemli? Bir türlü karar veremedikleri için ayarları genellikle 5. virajdan sonraki bölümü düşünerek daha fazla yere basan 1. virajı dönebilecek kadar kıvrak, 1-5.(1. sektör) ve 15-18(3. sektör). viraj aralıklarında yolda kalabilecek limitte aerodinamik tutunmaya sahip ve düşük pist sıcaklıklarından dolayı kullanılan yumuşak lastiklere frenlemede en insaflı davranacak ağırlık ve fren oranı dağılımlarını seçerler. Ayarlarda yapılacak ufak hatalar burada affedilmez. Ayrıca Belçika'da ormanın içindeki bu pist hava durumu bakımından komşusu Almanya Nürburgringle aynı karakterdedir, kararsız hava yağmur ve pist üzerindeki ani soğumalar bir anda bütün stratejileri alt üst eder.

Pist konusunda bu kadar konuştuktan sonra bu hafta sonuna geçelim... Sıralamaları seyrettiyseniz eminim kafanız karıştı. Daha son bir kaç yarışta atağa geçen Mc Laren ve Brawn'ın ani düşüşü, son sıraların vazgeçilmezi Force India'dan Fisichella'nın beklenmedik!! pole pozisyonu, orta sıraların vazgeçilmezi Toyota'dan Trulli'nin 2. cepten başlaycak olması ve F1'den sezon sonunda çekileceğini açıklayarak bizi üzen BMW'den Heidfeld'in 3.lüğü biraz kafa karıştırıcı olabilir...Ama aslında ilk üçteki pilotların sıralamalarda bu derece başarılı olup !!bu prestijli yarışta!! aldıkları sonuçların ortak birkaç nedeni var. Pilotları tek tek değerlenirecek olursak:

Force India, Fisichella: Sezon başından beri küçük bütçeleriyle sponsorlarına istediğini verememiş bir takım. Burada sansasyonel bir başarı sponsorları biraz olsun sevindimekte etkili olabilir diye düşünerek iddialı pilotlarını boş depoyla piste yolladılar sonuç 1.lik. Bu durum Renault'dan beri başarı yüzü göremeyen Fisichella için de transfer dedikodularının yayıldığı bu dönemde güzel bir reklam oldu...Massa'nın sakatlığı ve İtalyan takımı Ferrari’nin herhangi bir İtalyan pilotla henüz şampiyon olamamış olmasını da denkleme ekleyebiliriz. Burada aracı hazırlayan mekaniklerin ve Fisichella'nın da hakkını yemek istemiyorum gerçekten neredeyse kusursuz derecede piste ayarlanmış bir otomobil ve neredeyse mükemmel bir pilotaj. En iyi turu 3 kez seyretmeme rağmen herhangi bir kontra, geç frenaj, vites geçişlerinde bir problem, çizgiden ve pistten dışarı taşma göremedim. Gözümün önüne bir anda Hakkinen gelir gibi oldu adeta.

Toyota, Trulli : F1'deki diğer bir İtalyan pilot olduğunu da hatırlatarak Fisichella kadar çok başarı elde etmemiş olduğunu ve Fisichella'dan sadece 1 yaş küçük olduğunu söylemem yeterli olur sanırım. Sezon başından beri Toyota'nın başarısızlığı ve acaba çekilecekler mi? dedikodusu konuşulmaktaydı. Fakat Valencia öncesindeki yeni anlaşmaya imza atıp 2010'a kadar rekabetin içindeyiz dediler.

BMW-Sauber, Heidfeld: BMW ayrılacağını açıklamış olsa bile geliştirme çalışmalarını durdurmuş değil ve sezonu sonuna kadar kovlamak istedikleri açık ve güzel bir veda etmek istiyorlar, tabi sponsorları da yarı yolda bırakmadan. Takım çekildikten sonra yetenekli 2 pilot işsiz kalacaklar ve kendi reklamlarını kalan yarışlarda tüm riskleri alarak yapmaya çalışacaklar.

Yaptığım bu analizlerin sağlamasını da görmek istersek bu pilotların takım arkadaşlarının sıralamadaki yerlerine bakmamız yeterli. Diğer Force India pilotu dolu depoyla 11. sırada, Toyota pilotu Glock yine dolu depoyla 7. sırada ve yine kendine yeni bir koltuk arayışında olan BMW'den Kubica takım arkadaşıyla mücadele edercesine biraz daha fazla dolu depoyla 5. sırada Raikonen'in önünde.

Aslında bu gün yapılan sıralama turlarını sezondaki diğer yarışlarla karşılaştırmak istersek 4. sıradan itibaren bakmamız gerekir, şüphesiz ilk 3 pilot erken pitstop yaparak geriye düşecek. Geçen yarışı kazanan Baricello 4. sırada dolu depoyla yer almayı başardı, Brawn KERS sistemi kullanmıyor!. Baricello'nun hemen arkasındak Kubica yı saymazsak arkasında KERS'le bekleyen ve bu sezon çok iyi çıkışlar yapan Raikonen var. Bir aksilik olmadığı taktirde benim bu yarış için favorim. Glock'un hemen arkasında boğalar KERS kullanan RBR-Renault'larıyla ön sıraya çıkmak için Glock'u ezip geçmeye hazırlar. Son iki yarışta tekrar başarı yakalayan Hamilton ve Kovalainen ise tahminimce en dolu depoyla sıralamalara girerek en geç pitstop yapan pilotlar olmaya çalışacak ve puan için mücadele edecekler. Önlerinde RBR-Renaultlar varken kürsü ihtimalleri zayıf.

Yarın ne olursa olsun iyi pilotların iyi arabalarıyla geriden başladıkları yarışlar hep bol geçişli ve zevkli olmuştur. Pistin Spa olması da yarınki yarışa zevk katacak, kaçırmayın derim

Özgür

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder