12 Eylül 2009 Cumartesi

İtalya Monza GP

Herkese tekrar merhaba...Bu hafta sonu yapılacak İtalya GP Spa yazısında da söylediğim gibi takvimdeki en heyecanlı yarış pistlerinden bir tanesi. Karakter olarak takvimdeki hiç bir piste benzemeyen, '90 ların başındaki turbolu zamanında pilotların 380km hıza ulaşabildikleri, pist boyunca sürat ortalamasının en yüksek olduğu bir pist burası. Geçen yıl ise en yüksek hız start-finish düzlüğü sonunda yaklaşık 340km'di.  , 1. 6. 7. ve 11. virajlar dışında keskin virajı bulunmayan, tamamen yüksek hız için tasarlanmış, tarihi çok eskilere dayanan bir yarış burası. 1922'de inşaa edilmiş eski bir pist olmasından dolayı çok geniş bir asfalta sahip olmaması geçişi zorlaştırmakta ve pilotların ustalıklarını konuşturmalarını gerektirmekte. Mekanikerler burada yüksek hız nedeniyle sürükleme etkisini çok iyi hesaplayarak bu etkiyi minimum düzeye indirecek aerodinamik ayarları seçmeye çalışmaktalar. Kanat açıları neredeyse yere paralel denecek düzeyde. Mekanik yol tutuş sadece 4 viraj için ve frenleme için. söz kosunu. Ağırlık dağılımında ise ağırlık merkezini kokpite olabildiğince yakın yapmaya çalışmaktalar. Sıcak hava sert ve orta sert lastikleri kullanmaya elverişli olsada mekanik yol tutuş gereksinimiden dolayı yumuşak ve orta sert lastikler kullanılmakta. Vites oranları ise aracı start-finish sonunda en yüksek hıza çıkaracak bir 7. vites, ve kalkışta 1. viraja kadar aracı çıkabileceği en yüksek hıza ulaştıracak kısa ilk 4 vitesten oluşmakta. Frenler için de olabileceği en dengeli ve en güçlü kombinasyonlar seçilmekte.

Antrenmanlara bakıldığında Force-India yine bir çıkış yakalamış Sutill'le. Luizzi ise merak konusu. Fisicella Ferrari'ye çok çabuk alışmış olacak ki şimdiden Raikkonen'le çekişmeye başladılar bile. Benim düşünmce Ferrari'lerin gerçek derecelerini her yıl olduğu gibi antrenmanlarda saklamaya çalıştıkları yönünde. Bu yarış aslında çok kritik çünkü İtalya'da bir pist, Ferrari gibi bir italyan takımı otomobilinin koltuğunda İtalyan bir pilot oturmakta, rüyaya adım adım yaklaşılmakta (bu noktaya fazlasıyla dikkat edilmesi taraftarıyım). Brawnlar, Mc Larenler ve BMW sauberler antrenmanların hakimi ama herşeyi birazdan başlayacak sıralamalarda göreceğiz.

Evet sırlama turları da tamamlandı ve sıralama Hamiltion, Sutil ve Raikkonen şeklinde. Fisicella'nın dolu depoyla turlar attığını ve otomobile tam alışamadığını varsayıyorum ve yarın için iyi bir derece alacağina inanıyorum. Diğer taraftan eski takımın arkadaşının kendisinden daha başarılı olduğunu görmekte düşündürücü. Force-India gerçekten de Spa'dan itibaren güzel bir çıkış yakaladı ve devam ettirmekte. BMW-Sauberlerin de antrenmanlarda iyi dereceler almalarına rağmen sıralamalarda iki aracında motor problemi yaşayarak yarış dışı kalması da motor ayarlarında (rev mapping ya da high-end tahminim) ciddi bir yanlış yapıldığını ortaya koyuyor ve sıkıntılar yaşayan Sauber için fazlaca düşündürücü.

Şampiyona lideri Button için bu yarışı kazanırsa uzak ara şampiyonluğunu ilan edeceği söyleniyordu ama sıralamardan sonra biraz şansa ihtiyacı olduğu görülüyor. RBR-Renault lar ise sıralamalarda 9 ve 10 sırayı alarak kendilerinden bekleneni veremediler. Bunun sebebi ise yaşadıkları motor arızaları nedeniyle motor tasarrufu yapmaları olarak düşünülebilir. Bu durum en çok Vettel için kötü oldu çünkü pilotlar sıralamasında 3. ve önündeki Baricello'yla aralarında 3 puan fark var.

Monza'da her zaman kimin kazanacağını tahmin etmek çok zor iştir. Kalkıştan sonra 1. virajda sıkışan ve kaza yapıp yarışa veda eden ya da avantajını büyük ölçüde kaybeden pilotların bir çok örneği var. Ek olarak chicane'ı içten kesen ve pitten geçme cezası alan, motor patlatan parabolica'yı dönemeyen ve hızlı virajlarda aracın mekanik yol tutuş sınırlarını aşarak arkadan kopma yaşayıp yarışdışı kalan pilotlar nerdeyse her yarışın vazgeçilmezi burada. İşe bir de benzin yüklerinin belirsizliği katıldığında burada kesin bir tahmin yapmak gerçekten zor.

Yarın ki yarışta bu sezon KERS i iyi kullanarak güzel çıkışlar yapan Raikkonen Sutil'e şans tanımadan Hamiltonla yan yana gelerek 1.lik için daha ilk virajda çekişmeye başlayacak fakat arkasındaki Kovalainen'i de hesaba katmak zorunda. Brawnlar da yarın için podyum için şans kollayan ekip olacağından göreceli olarak çekişmeli ama genelde start-finish düzlüğünde geçişler görebileceğimiz ve pit stopların geçiş için kullanılmaya çalışıldığı keyifli ve hızlı bir yarış seyredeceğiz.  

Herkese iyi eğlenceler....

Özgür

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder